Przejdź do głównej zawartości

gatunki literackie - BAJKA

1. Udowodnic, ze utwor to bajka

Ignacy Krasicki
"Slowik i szczygiel"

Rzekl szczygiel do slowika, ktory cicho siedzial:
"Szkoda, ze krotko spiewasz". Slowik odpowiedzial:
"Co mi dala natura, wypelniam to wiernie.
Lepiej krotko, a dobrze, niz dlugo a miernie".

Dowod 1 : Bohaterowie zwierzecy

Mamy dwoje bohaterow zwierzecych (dwa ptaszki: szczygla i slowika).

Dowod 2 : Bohaterowie skontrastowani

Bohaterowie sa skontrastowani, tzn. szczygiel to samochwala, slowik jest skromny, szczygiel spiewa dlugo, a slowik krotko.

Dowod 3 : Funkcja dydaktyczna. Moral.

Caly utwor jest pouczeniem, ma nam pokazac, ze nie nalezy brac przykladu z zarozumialego szczygla , lecz ze skromnego slowika. Czesto pouczenienie stanowi moral. Wyglasza je slowik: kazdy ma dar, ktory wykorzystuje najlepiej, jak potrafi. Lepiej spiewac krotko, ale pieknie.

Dowod 4 : Alegoria

Pod postaciami zwierzat ukrywaja sie ludzie. Zwierzeta maja ludzkie cechy - szczygiel lubi sie przechwalac , jest zlosliwy, uszczypliwy, slowik za jest skromny.

Dowod 5 : Budowa

Tylko 4 wersy zapisane wierszem stychicznym (ciaglym) swiadcza o epigramatycznej (krotkiej, zwiezlej) budowie bajki.

Dowod 6 : Osmieszenie przywar

Pietnowane sa slosliwosc, uszczypliwosc, zazdrosc (cechy szczygla).

Dowod 7 : Uniwersalnosc

Ponadczasowosc, aktualnosc bajki. Iluz to mamy szczyglow we wspolczesny, swiecie. Mniej slowikow, ale tez sa . To osoby bardzo utalentowane, a mimo to skromne, rozwijajace swoje zdolnosci nie dla barw i reflektorow, ale dla siebie. Zazdrosne szczygly lubia wkluc szpile niednym slowikom . Powie taki szczygiel "Lichy ten twoj tlent, skoro nikt o tobie nie mowi w telewizji". A slowik nie obrazil sie , tylko dalej bedzie robil swoje

2. Po czym rozoznac bajki?

a) Po bohaterach

Sprawdzaj, czu sa zwierzetami. Jesli tak, a na dodatek zwierzat sa polaczone w pary o przeciwstawnych  cechach, mozesz miec do czynienia z bajka.

b) Po alegorii

Nabierasz pewnosci , ze utqwor jest bajka, jesli przedstawiona sytuacje da sie przeniesc w swiat ludzi

c) Po dydaktyzimie

Bajka poucza, moralizuje, umoralnia, wychowuje.

3. Kilka watkow

- Nie zawsze bajka jest krotka. Sa tez bajki dlugie, tzw. narracyjne. Wtedy gatunek rozpoznasz po bohaterach i pouczeniach.

-Nie zawsze bohaterami sa zwierzeta ( (rzadziej przedmioty i rosliny). Czesto w bajkach wystepuja po prostu ludzie. Ale sprawdaj , czy bohaterowie sa skonstruowani.

-Nie zawsze krotki utwor jest bajka . Moze to byc np. fraszka , ale w fraszkach najczesciej nie ma bajkowych bohaterow.

4. Bajke absolutnie wykluczaja:

a) reflekcje podmiotu lirycznego

Niezwykle, nierzeczywiste miejsa ( zaczarowane krainy), przedmioty (np kije-samobije) i postacie (np. wrozki, elfy, krasnoludki) - to wyznaczniki basni.

5. Co to jest bajka epigramatyczna?

To bajka krotka, zwiezla, bez zbednych srodkow stylistycznych. Przyklady. 4 -wersowe bajki Ignacego Krasickiego, np. Szczur i kot, Ptaszki w klatce, Syn i ojciec, Dziecie i ojciec, Pan i pies, zlow i mysz.

6. Co to jest bajka narracyjna?

Ta bajka dluzsza , w ktorej dokladniej  przedstawieni sa bohaterowie, scislej nakreslona jest scenka. W bajce narracyjnej wystepuje tez wiecej srodkow stylistycznych. Przyklady. Puchacze, Wilczki, Przyjaciele , Czapla , ryby i tak Ignacego Krasickiego oraz Przyjaciele Adama Mickiewicza.

7. Do jakiego rodzaju literackiego zalicza sie bajke

Do epiki. Nie ma tu miejsca na liryczne wyznania czy refleksje ani na obecnosc podmiotu lirycznego. Osoba mowiaza w bajce nie ujawnia sie. To ukryty narrator, ktory za pomoca jakiejs scenki chce pouczyc czytelnika.

8. Czy zawsze bajki pouczaja?

Tak. Zawsze. Wszystkie pelnia funkcje dydaktyczna. Ale nie zwe wszystkich bajek da sie wypisac gotowy,  wypowiedziany wprost moral wyplywa z samej historyjki, wynika z tresci bajki, np. w bajkach Szczur i kot, Ptaszki w klatce, Zolw i mysz. Dosc czesto moral konczy bajke, np. "Rzekla rybka : "Dobrze to czasem byc i mala" (Rybka mala i szczupak), "Wedlug mnie ten najlepszy, co sie najmniej chwali " (Lew i zwierzeta), Prawdziwych przyjaciol poznajemy w biedzie (Przyjaciele). Czasem moral rozpoczyna bajke, np. "Kazdy wiek ma goryczy, ma swoje przywary" (Syn i ojciec), "Zawzdy znajdzie przyczyne, kto zdobycz pragnie" (Jagnie i wilcy).

9. Co to jest bajka ezopowa?

To inaczej bajka zwierzeca. Bohaterami wystepujacymi w niej sa zwierzeta. Nazwa pochodzi od jej tworcy, greckiego bajkopisarza Ezopa. Zdarza sie tez, ze bohaterami bajek sa przedmioty ("Dzwon i dzwonki" Mickiewicza), zjawiska przyrody ("Potok rzeka" Krasickiego) albo po prostu ludzie ("Malarze" Krasickiego).

10. Personifikacja

Pewne czynnosci i uczucia sa dane tylko ludziom. Ale czasem poeci wyposazaja  w ludzkie cechy i umiejetnosci takze zwierzeta, przedmioty, zjawiska przyrody. Wtedy mamy do czynienia z personifikacja.

a) gdzie szukac personifikacji?

Ptaszki w klatce

"Czegos placzesz? - staremu mowil czyzyk mlody -
Masz teraz lepsze w klatce niz w polu wygody".
"tys w niej zrodzony - rzekl stary - przeto ci wybacze;
Jam byl wolny , dzis w klatce -m i dlatego placze".

-ptaki rozmawiaja ze soba
-zwierzeta mysla, rozumuja, poszukuja przyczyny swojego zachowania.
-stary czyzyk placze ( cecha ludzka), bo teskni (ludzkie uczucie) za wolnoscia.

Lew i zwierzeta

Gdy sie wszystkie zwierzeta u lwa znajdowaly,
Byl dyskurs: jaki przedmiot w zwierzu doskonaly.
Slon roztropnosc zachwalal , zubr mienil powage,
Wielblady wstrzemiezliwosc, lamparty odwage;
Niedzwoedz ,oc znamienita, kon ozdobna postac,
Wilk staranie przemyslne , jak zdobycz dostac,
Sarna ksztaltna subtelnosc, jelen piekne rogi,
Rys odzienie wytworne, zajac racze nogi;
Pies wiernosc, liszka umysl w fortele obfity,
Baran lagodnosc, osiel zywot pracowity.
Rzekl lew , gdy sie go wszyscy o zdanie pytali:
"Wedlug mnie ten najlepszy, co sie najmniej chwali".

-zwierzeta dyskutuja ze soba, prowadza syskurs , spieraja sie.
-zwierzeta dokonuja autoprezentacji i wymieniaja swoje najdoskonalsze cechy, ktore w wiekszej czesci sa cechami wylacznie ludzkimi (np. roztrospnosc , powaga, wstrzemiezliwosc, odwaga).
-lew wypowiada moral tej bajki ( w ostatnim wersie utworu)..

10. Jakich innych srodkow artystycznych uzywa sie w bajkach?


Nie za wielu , bo bajka ma na celu przede wszystkim pokazac taki przyklad, ktory bedzie dla czytelnika zrozumialy, zabawny, pouczajacy. Zwlaszcza w bajkach epigramatycznych nie ma miejsca na szczegolne artystyczne upiekszenia. Inaczej bajkach narracyjnych, Tam znajdziecie przede szystkim sporo epitetow. Oto kilka przykladow z bajek Krasickiego i Mickiewicza o tym samym tytule:
-(zajaczek) mlody, (trzask) wielki, (wrzask) srogi, welniasta (owca), serdecznych (przyjaciol), (glosy) trab, psow (szczekania), ("Przyjaciele" Krasickiego)
-prawdziej (przyjazni), (krakan) gawronich , (mias) nieswiezych, (przyslowie) niedzwiedzie, prawdziwych (przyjaciol), (cieniu) dabrowy, (kukan) zozul , ("Przyjaciele" Mickiewicza)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

The Present Simple Tense - czas teraźniejszy prosty - English tenses

1.) Zdania twierdzące W zdaniach twierdzących w czasie Present Simple w 3 osobie liczby pojedynczej (he, she, it) dodajemy końcówkę -s przy czasowniku, np. go: I go .. ale She goes ....; write: You write ... ale He writes.... 2.) Pytania W czasie Present Simple używamy operatora DO (I, you, we, they) lub DOES (he, she, it), aby zadać pytanie. W zdaniu w czasie Present Simple w 3 osobie liczby pojedynczej końcówka -s występuj tylko raz. W zdaniach twierdzących dodajemy ją do czasownika, np. bakes, brings, zaś w pytaniach dodajemy ją do operatora do , co daje does. 3.) Przeczenia Podobnie jak w pytaniach w czasie Present Simple w przeczeniach wykorzystujemy operator DO lub DOES. Pamiętaj , że w przeczeniach także nie dodajemy końcówki -s do czasownika w 3. osobie liczby pojedynczej. Skróty: Do not = Don't Does not = Doesn't 4.) Kiedy  używamy czasu PRESENT SIMPLE 1. Jeżeli coś powtarza się co jakiś czas: codziennie (every day), co roku (every year), częst...

Anatomia Ssaków

I. UKŁAD RUCHOWY - POŁĄCZENIA 1. ) Połączenia włókniste do tej grupy należy więzozrost, szew oraz wiklinowanie. W więzozroście kości są połączone za pomocą tkanki łącznej włóknistej lub sprężystej. Rozpowszechnione na dużym obszarze występują pod nazwą błony międzykostnej lub więzadła. 1.1 . ) Szew -stanowi obszerna grupę połączeń. Występuje przeważnie w czaszce. Ze względu na charakter łączonych ze sobą kośc przyjęto kilka rodzajów szwów:  piłowaty, łuskowaty liściasty , płaski. a) pilowaty - występuje wtedy gdy krawędzie łączonych ze sobą kości mają kształt zębów piły np.szew potyliczno - międzyciemieniowy. b) liściasty -gdy kości zachodzą na siebie podobnie jak łuski ryby np. między kością ciemieniową a skroniową. c)płaski - tworzą kości równoległe do siebie, płasie i gładkie np. szew polityczno- łuskowy. 1.2.) Wiklinowanie -połączenie zębów z okostna zębodołu. 2.) Połączenia chrząstkowe -dzielą się na dwie zasadnicze grupy chrząstkozrost i spojenie...

Analityka chemiczna

Odczynnik grupowy tworzy osady z daną grupą kationów w określonych warunkach (jest to grupa analityczna kationów), przy czym kationy pozostałych grup analitycznych nie tworzą z nim osadów. Na przykład odczynnik grupowy I grupy analitycznej kationów (3M HCl) strąca osady chlorków kationów należących do taj grupy, natomiast kationy należące do grup II-V pozostają w roztworze. W wodnych roztworach kationy metali nie są swobodnymi jonami, lecz występują w postaci akwakompleksów. Na przykład w wodnym roztworze soli miedzi są obecne uwodnione jony miedzi(II) o wzorze [Cu(H_2O)_6}^2+ a nie wolne jony Cu^2+. A zatem wzór kationu metalu Me^n+ ( w rzeczywistości {Me(H_2O)_6]^n+) jest zapisem uproszczonym bez uwzględnienia skoordynowanych cząsteczek wody. Reakcje  analityczne poszczególnych kationów w obrębie grupy analitycznej będą podzielone na dwie części. W pierwszej części będą opisane reakcje z odczynnikiem grupowym i pospolitymi związkami takimi jak np. wodorotlenek sodu, wodny roz...