Przejdź do głównej zawartości

The Present Simple Tense - czas teraźniejszy prosty - English tenses

1.) Zdania twierdzące


W zdaniach twierdzących w czasie Present Simple w 3 osobie liczby pojedynczej (he, she, it) dodajemy końcówkę -s przy czasowniku, np. go: I go .. ale She goes ....; write: You write ... ale He writes....

2.) Pytania


W czasie Present Simple używamy operatora DO (I, you, we, they) lub DOES (he, she, it), aby zadać pytanie.


W zdaniu w czasie Present Simple w 3 osobie liczby pojedynczej końcówka -s występuj tylko raz.
W zdaniach twierdzących dodajemy ją do czasownika, np. bakes, brings, zaś w pytaniach dodajemy ją do operatora do , co daje does.

3.) Przeczenia


Podobnie jak w pytaniach w czasie Present Simple w przeczeniach wykorzystujemy operator DO lub DOES. Pamiętaj , że w przeczeniach także nie dodajemy końcówki -s do czasownika w 3. osobie liczby pojedynczej.

Skróty:
Do not = Don't
Does not = Doesn't

4.) Kiedy  używamy czasu PRESENT SIMPLE

1. Jeżeli coś powtarza się co jakiś czas: codziennie (every day), co roku (every year), często (often), zazwyczaj (usually), zawsze (always), albo nigdy (never) się nie powtarza.

Np. Opowiadasz o swoim bracie:

J sspends all days watching TV. He goes to school, of course, but he never takes me to a cinema. We spend little time together. (On spędza całe dnie na oglądaniu telewizji. Chodzi do szkoły, oczywiście, ale nigdy mnie nie zabiera do kina. Spędzamy razem mało czasu.)

2. Kiedy mówimy o przyzwyczajeniach i upodobaniach:

Np. jesteś na wczasach z babcią, która zaciąga Cię na wieczorek zapoznawczy. Każdy z uczestników musi powiedzieć coś o sobie. Niestety przychodzi Twoja kolej. Wstajesz i mówisz:

I like coca-cola. and I am keen on sport and I love music ... (Lubię coca-colę. I uwielbiam sport i bardzo lubię muzykę.)
Zachwycone koleżanki babci mówią: Oh, you have a wonderful grandson/granddaughter. (Och, masz wspaniałego wnuka/ wnuczkę.)


3. Gdy mówimy o swoich uczuciach i myślach.

Np. próbujcie z koleżanką zaplanować imoprezę. Koleżanka proponuje:

I think we should buy  a lot of sweet cakes. (myślę, że powinnyśmy kupić dużo słodkich ciastek.)

Maybe you love sweet tthings but I think there sohould be something less sweet. Tom likes fruits. (Może  ty kochasz słodkie rzeczy, ale ja myślę, że powinno być coś mniej słdkiego. Tom lubi owoce.)

Ta sama zasada dotyczy takich zwrotow jak: O love ..., I adore ...., I hate .... Pamiętaj , że w 3 osobie liczby pojedynczej dodajemy końcówkę -s w czasowniku.

4. Kiedy mówimy o faktach i rzeczach, które są prawdziwe pprzez długi czas.

Np. The sun rises in the east and sets in the west. (Słońce wschodzi na wschodzie, a zachodzi na zachodzie.)

Water boil when you heat it. (woda gotuje się kiedy ją  podgrzewasz.)

5. Tego czasu używamy także w takich sformułowaniach, jak: I promise ... (Obiecuję ...), I agree ... (Zgadzam się ...).
Mimo że obiecujemy coś w tej chwili, nie wolno nam powiedzieć:
I am promising.
Lecz: I promise I'll pay you back. (Obiecuję, że oddam ci pieniądze.)

6. Czasu teraźniejszego prostego możemy użyć też w negatywnych pytaniach, w których występuje WHY. W ten sposób możemy czynić sugestię.

Np. siedzcie z koleżanką u nie w pokoju. Jest piękna pogoda. Dzwoni kolega i wyciąga Was na spacer. Pyta?: - Why don't you go out for a walk or something? (Dlaczego nie wyjdziecie na spacer albo coś takiego?). - Why doesn't she wear a coat? (Dlaczego ona nie założy płaszcza?)

7. The Present Simple Tense ma także zastosowanie dla przyszłości, kiedy mówimy o oplanach, rrozkładach jazdy.
Np. jeżeli kolega zapyta Ciebie, o której jutro odjeżdża pociąg do Warszawy to, mimo że mówimy o przyszłości (jutro), użyjemy czasu teraźniejszego prostego, jeżeli pociąg przyjeżdża według stałego rozkładu jazdy: The train leaves at 11 o'clock tomorrow.

5.)

Oprócz rtakich określeń jak every day, every month, every year są jeszcze ine słówka określające jak często coś robisz / coś się dzieje. Są to: OFTEN (często), ALWAYS (zawsze), USUALLY (zazwyczaj), SOMETIMES (czasami), a takze NEVER (nigdy).

Wstawiamy je między podmiot (I, you, he, John, Mary, tables itd.) a czasownik główny.
-I often drink tea.
-She always eats oranges.
-Mr Fox usually goes for a walk in the morning
-We sometimes watch TV in the evening.
-I never play bridge.
Pamiętaj, że w języku angielskim w zdaniu wysępuje tylko jedno przeczenie, dlatego nie mówisz
I don't never play bridge.
tylko:
I never play bridge.


Końcówkę -s dodajemy w czasowniku jedynie 3 os. osobie liczby pojedynczej. Do niektórych czasowników dodajemy zaś -es, gdy czasownik kończy się na "o", "h", "s", "x", "y":

gohe goes, she goes

reach
he reaches, she reaches

dress
he dresses, she dresses

relax
he relaxes, she relaxes\

hurry
he hurries, she hurries


W niektórych czasownikach przy dodaniu -es ostania litera "y" zmienia się na "i",, np.:

hurry = he hurries
cry = she cries

ale są także czasowniki, w których "y" nie przechodziw w"i" np.:
say = he says
play = it plays
buy = she buys

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Anatomia Ssaków

I. UKŁAD RUCHOWY - POŁĄCZENIA 1. ) Połączenia włókniste do tej grupy należy więzozrost, szew oraz wiklinowanie. W więzozroście kości są połączone za pomocą tkanki łącznej włóknistej lub sprężystej. Rozpowszechnione na dużym obszarze występują pod nazwą błony międzykostnej lub więzadła. 1.1 . ) Szew -stanowi obszerna grupę połączeń. Występuje przeważnie w czaszce. Ze względu na charakter łączonych ze sobą kośc przyjęto kilka rodzajów szwów:  piłowaty, łuskowaty liściasty , płaski. a) pilowaty - występuje wtedy gdy krawędzie łączonych ze sobą kości mają kształt zębów piły np.szew potyliczno - międzyciemieniowy. b) liściasty -gdy kości zachodzą na siebie podobnie jak łuski ryby np. między kością ciemieniową a skroniową. c)płaski - tworzą kości równoległe do siebie, płasie i gładkie np. szew polityczno- łuskowy. 1.2.) Wiklinowanie -połączenie zębów z okostna zębodołu. 2.) Połączenia chrząstkowe -dzielą się na dwie zasadnicze grupy chrząstkozrost i spojenie...

Analityka chemiczna

Odczynnik grupowy tworzy osady z daną grupą kationów w określonych warunkach (jest to grupa analityczna kationów), przy czym kationy pozostałych grup analitycznych nie tworzą z nim osadów. Na przykład odczynnik grupowy I grupy analitycznej kationów (3M HCl) strąca osady chlorków kationów należących do taj grupy, natomiast kationy należące do grup II-V pozostają w roztworze. W wodnych roztworach kationy metali nie są swobodnymi jonami, lecz występują w postaci akwakompleksów. Na przykład w wodnym roztworze soli miedzi są obecne uwodnione jony miedzi(II) o wzorze [Cu(H_2O)_6}^2+ a nie wolne jony Cu^2+. A zatem wzór kationu metalu Me^n+ ( w rzeczywistości {Me(H_2O)_6]^n+) jest zapisem uproszczonym bez uwzględnienia skoordynowanych cząsteczek wody. Reakcje  analityczne poszczególnych kationów w obrębie grupy analitycznej będą podzielone na dwie części. W pierwszej części będą opisane reakcje z odczynnikiem grupowym i pospolitymi związkami takimi jak np. wodorotlenek sodu, wodny roz...