Przejdź do głównej zawartości

Statystyka opisowa

1. Centralne miary położenia

 a) średnia artmetyczna - suma wszystkich wartości zmiennej podzielona przez ich liczebność

-służy do oszacowania średniej populacji; wraz ze wzrostem liczebności próby jej wartość jest coraz bliższa śreniej populacji
-ma zastosowanie do danych  w skali interwałowej i ilorazowej
-duży wpływ na jej  wartość mają wartości skrajne zmiennej, zwłaszcza przy małej liczebności próby
-obliczanie jej dla rozkładów znacznie odbiegających od normalnego nie ma sensu


b) średnia artmetyczna ważona

-stosuje się ją, gdy obliczamy średnich i gdy nie są one równocenne, np.: różna liczebność prób, różna powierzchnia badawcza z której pobrano próby, różna dokładność pomiarów.





wtzw. waga. Może to być np. liczebność próby, powierzchnia lasu, itp. Przy obliczaniu średniej z pomiarów mierzonych z różną dokładnością wagi są odwrotnością kwadratów błędu.


Zad 1. Należy obliczyć średnią pierśnicę sosen o określonym wieku, rosnących w danym kompleksie leśnym. 


Osoba mierząca     Średnia (cm)   N
A                            75,0                 5
B                            68,3                 20
C                            69,2                 30
D                            60,5                 100







Zad 2. Należy obliczyć średnią pierśnicę sosen o określonym wieku, rosnących w danym kompleksie leśnym
Dwie osoby otrzymały następujące wyniki w cm
1) 60; 70; 65; 70; 55; 60; 80; 75; 75; 70 – dokładność 5 cm
2) 59; 71; 69; 82; 66; 78; 88; 79; 85; 83 – dokładność 1 cm
Przy obliczaniu średniej z pomiarów mierzonych z różną dokładnością wagi są odwrotnością kwadratów błędu






  c) Mediana (Me) 
    – (drugi kwartyl) wartość środkowa, która dzieli uporządkowany zbiór danych na dwie równe części. Oznacza to, że tyle samo pomiarów znajduje się powyżej i poniżej mediany. Gdy liczba pomiarów jest parzysta, to oblicza się średnią z dwóch sąsiadujących, środkowych elementów.
np: 0, 1, 2, 5, 6, 7, 9 Me = 5
np: 0, 1, 2, 5, 6, 7, 9, 11 Me = 5,5
• • • •
     - na jej wartość nie mają wpływu wartości skrajne
     - może być stosowana w przypadku rozkładów różnych od normalnego
     - może być stosowana do skali interwałowej, ilorazowej i porządkowe
     - żeby obliczyć medianę nie musimy dysponować wszystkimi pomiarami - trzeba tylko znać ich pozycję w uporządkowanym szeregu

  d) Kwartyle 
     -wartości, które dzielą uporządkowany zbiór danych na cztery równe części
     - Pierwszy kwartyl (Q1) - 25% elementów zbioru ma wartości nie większe, a 75% nie mniejsze od tego elementu. drugi kwartyl (Q2) = mediana, Trzeci kwartyl (Q3) - 75% elementów zbioru ma wartości nie większe, a 25% nie mniejsze od tego elementu.

 2. Miara rozproszenia

   a) Rozstęp międzykwartylarny (międzykwartylowy) (kwartylny) (odchylenie ćwiartkowe) - różnica miedzy trzecim i pierwszym kwartylem.
        - Jest to część zbioru danych zawierająca 50% wszystkich wartości wokół średniej arytmetycznej (lub mediany)

  b) Odchylenie standardowe i wariancja


3. Wykresy, Rozkład

a) prawoskośny
b) lewoskośny
c) rozkład dwumodalny

4. Próba statystyczna

a) liniowa?
b) reprezentatywna
c)losowa

S= ((E(x-mod(x))^2)/ (n-1))^1/2

5. Błędy 

a) test Q-Dixona

- odrzucanie wyników wątpliwych (błędów grubych)
- dla 3-10 wyników (3<n<10), tylko jedne wynik wątpliwy


          1.) Uporządkowanie wyników w szeregu niemalający

             x_1 =< x_2 =< x_3 .... =< x_(n-1) =< x_n

          2.) Wyznaczenie wartości parametru Q dla wyników skrajnych

            Q_1 = (x_2 - x_1)/(x_n - x_1)
            Q_2 = (x_n - x_(n-1))/(x_n - x_1)

          3.) Odczytanie Q_kr = f (P,n) => Q_n

statystyczne opracowania wyników
Wartość krytyczna Qkr = f(P,n) testu Dixtona

P/n      3        4        5        6        7        8        9
95%    0,94   0,76   0,64   0,56   0,51   0,47   0,44
99%    0,99   0,89   0,78   0,70   0,64   0,59   0,56

Rozstęp MAX-MIN

Q_min = (x_2 - x_1)/R
Q_max = (x_2n - x_(n+1))/R

p=0,05 -> 5% odbiega za punkt jest odbiega
95% przedział ufności


Zad.1 Zawartość Fe_2O_3 w badanym roztworze oznaczano spektrofotometrycznie (po utworzeniu barwnego kompleksu rodankowego) i otrzymano nastepujace wyniki (w mg/dm3):

350; 342; 366; 350; 353; 343; 354; 358; 354; 360.

Sprawdzic, czy wynik 366 obarczony jest błedem grubym,  Sprawdzamy czy jakas wartosc jest obarczona błedem grubym (czy nie pasuje do reszty wyników) za pomoca Testu Q-Dixona:

Pierwszym krokiem jest uszeregowanie wyników w ciag niemalejacy:

342; 343; 350; 350; 353; 354; 354; 358; 360; 366

 Nastepnie Obliczamy zmienna losowa tego testu, czyli Q:



Gdzie:
x_w to wynik watpliwy (366) .
x_s to wynik sasiadujacy z wynikiem watpliwym. (360)
R to rozstep, czyli rónica wyniku ostatniego i pierwszego. R = 366-342= 24

Q = |366-360|/24 = 0,25

Ostatnim krokiem jest odczytanie z tablicy Q-Dixona parametru krytycznego Qkr i porównanie go z uzyskana wartoscia Q. Odczytywana wartosc jest dla liczby pomiarów n i prawdopodobienstwa P = 1-a

Qkr=0,41

Odp. Skoro Q < Qkr, 0,25<0,41; możemy stwierdzic, iiż wynik watpliwy jest elementem próby.


Zad.2 Wykonano 10 pomiarów cisnienia wewnatrz zbiornika próniowego otrzymujac nastepujace wyniki (w kPa) ;

 43, 45, 44, 58, 47, 45, 38, 44, 48 i 46.

 Wyznaczyc przedział ufnosci sredniej odrzucajac ewentualnie na mocy odpowiedniego kryterium wynik(i) watpliwe.
Wyniki watpliwe odrzucamy wykorzystujac test Q-Dixona.
Wartosci cisnienia naley uszeregowac w ciag niemalejacy: 38; 43; 44; 44; 45; 45; 46; 47; 48; 58. Wartosc srednia wynosi 45,8; wynikiem watpliwym wydaje sie byc 58. Aby to sprawdzic naley obliczyc parametr Q i porównac go z parametrem krytycznym Qkr.

Q= |58-48|/20 = 0,5

Parametr krytyczny Qkr odczytany z tablicy testu Q-Dixona, dla 95% prawdopodobienstwa i 10 pomiarów, wynosi Q kr =0,41.
Q > Qkr
Z 95% prawdopodobienstwem odrzucamy wynik watpliwy. (za pomoca testu Q-Dixona mona odrzucic tylko jeden watpliwy wynik).
Aby obliczyc przedział ufnosci wartosci sredniej naley policzyc odchylenie standardowe dla wartosci po odrzuceniu wyniku watpliwego. Nastepnie odczytac wartosc parametru t dla nowej serii wartosci cisnienia.

S=2,877, my do obliczen musimy uyc odchylenie standardowe sredniej s_sr = 2,877/ 9^0,5 = 0,959
Parametr Studenta t odczytujemy z tablic dla poziomu istotnosci a=0,05 i liczby stopni swobody równej 9-1=8.
tα = 2,306
Przedział ufnosci dla wartosci sredniej Obliczamy ze wzoru:
x sr sr x t S a μ = ±
μx = 45,8 ± 2,306 × 0,959
μx = 45,8 ± 2,3


Wnioski:

Q(P,n) tym większe, czyli kryterium ostrzejsze, im:

- większy % P, czyli im większa pewność wniosku odrzucającego wynik lub im mniejsze ryzyko (100 - % P) błędnej decyzji (błąd I rodzaju)

- mniejsze n bo ze wzrostem n maleje P znalezienia się kolejnego wyniku x_(n+1) poza przedziałem rozstępu Rn (x_(n+1_ > x_n lub x_(n+1) < x_1 )

- Wartość Q(P,n) maleje wolniej ze wzrostem n, czyli test Q staje się mniej „ostry”, mniej czuły, bo spośród n wyników, korzysta się tylko z 3: x_1 , x_n i x_2 lub x_(n-1)

6. t-Student 

t= |x_out - mod(x)|/S
x_out - punkt odbiegający
S - stopnie swobody n-1

7. 3σ

-najczęsciej dla populacji genowej

1σ - 68%
2σ - 95,4%
3σ - 99,8%



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

The Present Simple Tense - czas teraźniejszy prosty - English tenses

1.) Zdania twierdzące W zdaniach twierdzących w czasie Present Simple w 3 osobie liczby pojedynczej (he, she, it) dodajemy końcówkę -s przy czasowniku, np. go: I go .. ale She goes ....; write: You write ... ale He writes.... 2.) Pytania W czasie Present Simple używamy operatora DO (I, you, we, they) lub DOES (he, she, it), aby zadać pytanie. W zdaniu w czasie Present Simple w 3 osobie liczby pojedynczej końcówka -s występuj tylko raz. W zdaniach twierdzących dodajemy ją do czasownika, np. bakes, brings, zaś w pytaniach dodajemy ją do operatora do , co daje does. 3.) Przeczenia Podobnie jak w pytaniach w czasie Present Simple w przeczeniach wykorzystujemy operator DO lub DOES. Pamiętaj , że w przeczeniach także nie dodajemy końcówki -s do czasownika w 3. osobie liczby pojedynczej. Skróty: Do not = Don't Does not = Doesn't 4.) Kiedy  używamy czasu PRESENT SIMPLE 1. Jeżeli coś powtarza się co jakiś czas: codziennie (every day), co roku (every year), częst...

Anatomia Ssaków

I. UKŁAD RUCHOWY - POŁĄCZENIA 1. ) Połączenia włókniste do tej grupy należy więzozrost, szew oraz wiklinowanie. W więzozroście kości są połączone za pomocą tkanki łącznej włóknistej lub sprężystej. Rozpowszechnione na dużym obszarze występują pod nazwą błony międzykostnej lub więzadła. 1.1 . ) Szew -stanowi obszerna grupę połączeń. Występuje przeważnie w czaszce. Ze względu na charakter łączonych ze sobą kośc przyjęto kilka rodzajów szwów:  piłowaty, łuskowaty liściasty , płaski. a) pilowaty - występuje wtedy gdy krawędzie łączonych ze sobą kości mają kształt zębów piły np.szew potyliczno - międzyciemieniowy. b) liściasty -gdy kości zachodzą na siebie podobnie jak łuski ryby np. między kością ciemieniową a skroniową. c)płaski - tworzą kości równoległe do siebie, płasie i gładkie np. szew polityczno- łuskowy. 1.2.) Wiklinowanie -połączenie zębów z okostna zębodołu. 2.) Połączenia chrząstkowe -dzielą się na dwie zasadnicze grupy chrząstkozrost i spojenie...

Analityka chemiczna

Odczynnik grupowy tworzy osady z daną grupą kationów w określonych warunkach (jest to grupa analityczna kationów), przy czym kationy pozostałych grup analitycznych nie tworzą z nim osadów. Na przykład odczynnik grupowy I grupy analitycznej kationów (3M HCl) strąca osady chlorków kationów należących do taj grupy, natomiast kationy należące do grup II-V pozostają w roztworze. W wodnych roztworach kationy metali nie są swobodnymi jonami, lecz występują w postaci akwakompleksów. Na przykład w wodnym roztworze soli miedzi są obecne uwodnione jony miedzi(II) o wzorze [Cu(H_2O)_6}^2+ a nie wolne jony Cu^2+. A zatem wzór kationu metalu Me^n+ ( w rzeczywistości {Me(H_2O)_6]^n+) jest zapisem uproszczonym bez uwzględnienia skoordynowanych cząsteczek wody. Reakcje  analityczne poszczególnych kationów w obrębie grupy analitycznej będą podzielone na dwie części. W pierwszej części będą opisane reakcje z odczynnikiem grupowym i pospolitymi związkami takimi jak np. wodorotlenek sodu, wodny roz...